Kundsegmentering utifrån livstil

De 42 livsfaserna

Evolution är ett helt nytt sätt att segmentera marknaden. Totalt finns 42 olika livsstilar fördelade utifrån generationstillhörighet, förutsättningar och intressen.

Vi utgår från individen istället för det traditionella sättet att klassa människor lika inom ett visst område. Resultatet blir att du i en marknadsaktivitet endast bearbetar rätt målgrupp, inte dess grannar!

Vi hjälper dig att se vilka livsstilar som utmärker sig bland dina egna kunder. Underlag kan användas för större kundkännedom och mer välriktade målgruppsurval.

Analys

Genom en enkel import ser du vilken eller vilka livsstilar som dina kunder representerar. I diagrammet nedan kan du läsa om personens köpintressen och livsfas. Tillhör dina kunder generation Z eller är de i parförhållande och stadsbor med god konsumtionskraft?

Urval

När du vet vilka av de 42 livsstilarna dina kunder tillhör, kan du enkelt välja dessa i urvalssystemet Konsumenturval. Här kan du sedan justera utifrån boendeort och ålder med mera.

Våra olika livsfaser

Klicka på ett ålderssegment, livsstilsgrupp eller Persona i diagrammet och läs mer om gruppernas köpkraft, intressen och förutsättningar!

Segment (överst) – Hela befolkningen är uppdelade i fem ålderssegment
Livsstilsgrupp (direkt under respektive segment) – Varje ålderssegment är uppdelade i 2-3 olika livsstilsgrupper
Persona (42 livsstilar/Persona) direkt under respektive Livsstilsgrupp

 

Marknadsinformation i Sverige AB

Sundbybergs torg 1 H

172 67 Sundbyberg

08-514 905 90

info@marknadsinformation.se
LinkedIn